сряда, 15 юни 2011 г.

Торта в стил VINTAGE

Първо да поясня, че VINTAGE е термин от винарството. Вината с такъв етикет са произведени от специално селектирани сортове грозде от една и съща реколта и са с гарантирано високо качество. В модата и изкуството vintage стилът се асоциира с ретро шик, т.е. нещо съвременно, което наподобява античното. Същото е и при тортите (изображения за винтидж торти). 


Та моята винтидж торта я правих за рождения ден на съседката ми Ася. Тя е една прекрасна жена, за която съм ви споменавала и преди. Чувствам я много близка и мога да разговарям с нея за каквото и да било с часове. Много съм й благодарна, защото буквално ме зарива с купища дрехи за момчетата, омалели на нейния син Вики. Споделя ми и своя опит като майка на вече попораснало момче. Като човек е изключително добра и отзивчива и винаги готова да помогне с каквото може. Е как да не направиш торта за такъв разкошен човек!?!? 
За миналия й рожден ден тортата беше доста по-модернистична и в по-крещящи цветове, докато тази година реших да заложа на по-романтичен и аристократичен дизайн. Исках да е нещо наистина красиво и стилно, защото тя го заслужава. Ретро стилът ми се стори много подходящ и дизайнът моментално изплува в главата ми. Притеснявах се дали ще успея да изрисувам първия етаж с малки розички, но мисля, че се получи много добре. Исках цветовете да са пастелни, но в същото време да си контрастират, затова за основни подбрах екрю, маслено зелено и розово. Съжалявам, че нямам силиконова матрица за направата на дантела от захарно тесто, та се наложи да ползвам истинска такава, но без нея визията нямаше да е така ретро. Харесвам си и пискюлите (много са старовремски, нали?), както и малкия таен дневник, който явно не е много таен, след като съм успяла да го докопам и да напиша пожеланията си в него. :-)) Розите и сатенената панделка са доста изтъркан, но пък романтичен мотив, тъй че присъствието им е съвсем оправдано. А моята песен "Колко хубава беше тортата на живо , пък по снимките как не си личи!" вече съм ви я пяла многократно, тъй че няма защо пак да я тананикам. 





Но ще се повторя по един друг въпрос - копирането и взаимстването на чужди дизайни. 
Поводът е един мой коментар от миналата седмица, благодарение на който ме охарактеризираха като "злобарка". Случката беше следната - във ФБ попаднах на албумче със снимки на торти, правени от едно момиче от Сливен. Видях, че има доста торти, копия на мои. Под една написах, че според мен е редно когато се копира 1:1 нечий дизайн, да се спомене кой е авторът на оригинала. Аз, поне, винаги го правя и считам, че така е редно. Не бих се чувствала конфортно да обирам лаврите за нещо, което не е моя заслуга. Иначе нямам нищо, ама нищо против който и да било да копира или взаимства идеи от мен. Това може само да ме радва и ласкае!!! Много момичета са ми писали с молба да им позволя да копират моя торта и на никого не съм отказвала. Всъщност изобщо не е нужно да ме питате за подобно нещо. Щом ви харесва - действайте! Аз също си имам една папка "любими", в която си запазвам всички торти, които са ми направили силно впечатление и честичко си ги разглеждам за вдъхновение. Сред най-любимите ми торти, които съм направила, има и такива, които са дословно копирани от чужди (като тази например). Но най-горда съм с дизайните, измислени и сътворени изцяло от мен. За мен най-важното е, че каквото и да правя, го правя с огромна любов, а злобата и завистта са чувства твърде непознати за сърцето и душата ми. 
Другото нещо, с което постоянно си навличам негативно отношение и дори омраза е, че съм крайно откровена в мнението си. Често се случва не само да хваля, но и да споделям какво не ми харесва. Вярвам, че градивната критика е много по-полезна и ценна от неискрените комплименти. Бих била признателна и благодарна на този, който ми покаже грешките и ме научи как да ги избягвам, за да стана по-добра, а не на онзи, който ме залива с лицемерни хвалебствия. Затова когато една торта не ми харесва, аз просто казвам "не ми харесва заради това, това и това..." Някои приемат критиката ми положително, за други моментално ставам високомерна гаднярка, която всячески се опитва да смаже самочувствието на другите. За успокоение на вторите ще кажа, че и към самата себе си съм изключително взискателна и критична. Самочувствието е хубаво нещо, но само когато е с покритие. Така възпитавам и децата си, за да не останат излъгани в собствените си възможности и разочаровани от постиженията си вбъдеще.

19 коментара:

  1. Бубе изумителна е! Дневника, пискюлите и рисуваните рози са ми номер 1 ;-)))) Много хубава, идейна и нежна.
    Аз най-редовно взаймствам торти от теб ;-)))
    И за критиката права си обичам да ме критикуват да ми показват, кое къде не съм довидяла или направила добре....., но пък...не особенно хора ме посещават, камо ли да критикуват ;-))
    А няма нищо по-хубаво от градивната критика ;-)))
    Бубе, талант голям си ти!

    ОтговорИзтриване
  2. Дали защото този стил ми е присърце или защото за пореден път съм възхитена от майсторството, но тази торта ми става една от любимите, които виждам тук!
    Сърдечни поздрави :)

    ОтговорИзтриване
  3. non esiste un dolce o una torta fatta da te, che non sia di mio gradimento, sei unica!

    ОтговорИзтриване
  4. Ако има майстор на торти, който да има право на самочувствие, то това си ти!!! Даже "точните" ти копия на разни съвършенства - както вече съм ти казвала, ми харесват доста повече от оригиналите! :)

    Ина (Solo)

    ОтговорИзтриване
  5. Айде, почна се с четките! Благодаря ви, че ме оценявате така високо, но за жалост далеч не съм сред най-добрите. Знам, че тортите ми са хубави и харесвани, но има още много хляб да изям докато стигна майсторството и прецизността на лидерите в занаята. А ми липсват и толкова много пособия и техника, за да съм наистина добра. Но пък компенсирам с много любов и желание.
    Annarella - grazie!

    ОтговорИзтриване
  6. Поредната красота ! Напълно съгласна съм с предния коментар,аз съм възхитена и мога всеки ден да разглеждам всяка една твоя торта !

    ОтговорИзтриване
  7. Не знам на кое се вика "най-добрите". Аз не гледам с професионално око и това, което виждам е техника и шаблон в професионалната работа.
    Няма причина да вадя "четката" точно тук и съвсем от сърце казвам, че в твоите торти виждам именно много любов и нещо лично и уникално, което не се среща често :)

    Ина (Solo)

    ОтговорИзтриване
  8. Нели, Нели - а аз се чудех откъде имам толкова много посещения, пък то ти постоянно влизаш да гледаш!:-)))) Благодаря ти, че си ми такъв фен!
    Ина - радвам се, че в моите торти виждаш преди всичко любов. А това, че нямаш професионално око, може само да те радва. С професионализма идва и изкривяването, а това неминуемо разваля част от удоволствието. Понякога имам чувството ,че заради един дребен дефект изобщо не мога да видя цялостната красота на дадена торта, а това е жалко.

    ОтговорИзтриване
  9. И аз гледах снимките във фейсбук, доста нескопосано изпълнение, а какъв коментар имаше-думи нямам...най-обаче се издразних на онези сърби, които във фен страницата си направо бяха сложили твоите снимки...два дни сеех коментари, те ми ги триеха и накрая ги махнаха...

    ОтговорИзтриване
  10. Невероятно красива торта ! Уникална !!! :)

    ОтговорИзтриване
  11. Йоана - изобщо не става въпрос дали копираните торти са добри или не. Не е нужно всичко да е перфектно, така че всеки може да поддържа ниво, каквото смята за достатъчно. А сърбите верно бяха прекалили- това вече си е чиста кражба и заблуда. Не че и по сайтовете на най-реномираните ни сладкарници не съм виждала подобни неща - чужди снимки на чужди торти, публикувани като техни. В случая хем са ме окрали най-безцеремонно (свалили са си снимките от стрийма ми във фликр), хем заблуждават клиентите си, че това са торти, правени от тях. Поне ги изтриха, което не е гаранция, че след време няма да ги върнат пак.

    ОтговорИзтриване
  12. Съншайн - увлякох се в писане и пропуснах да ти благодаря в предния ми коментар! Радвам се, че тортата ти харесва!

    ОтговорИзтриване
  13. Бубе страхотна ... толкова е романтична и нежна, май ще ми сред фаворитите твои торти. Прекрасно е че твориш и че имаш смелостта да кажеш чисто и кратичко как усещаш нещата... Успех.

    ОтговорИзтриване
  14. Nista me nije tako odusevilo u poslednje vreme kao vase torte. Ovo je vise nego fantasticno. Vrlo su profesionalne.

    ОтговорИзтриване
  15. Ивалекс - радвам се, че ти харесва! Надявам се папката ти с "фаворити" да е пълна с мои торти. :))))
    MMCakeDesign - благодаря ти! И твоите торти са страхотни!!! А фигурките ти са едни от най-, най-добрите, които изобщо съм виждала!!!

    ОтговорИзтриване
  16. Здравейте,Люба!Никога досега не съм писала,но много често посещавам Вашия блог,за да се наслаждавам на нещата,които очевидно правите с много любов!Страхотни са и невероятно красиви!Аз съм любител и правя торти,защото ми носи радост,но съм далеч от това,което правите Вие!Тази торта специално ми е една от фаворитите,намирам я за изключителна!
    Бих искала да Ви задам няколко въпроса,ако не е проблем!При мен се получава много неприятен ефект когато прибирам вече покрита и украсена торта със фондан в хладилника,защото той се овлажнява.После при изваждането й всичко става лъскаво и влажно.Ако може кажете ми Вие кака съхранявате тортите,има ли някаква тънкост,защото Вашите не изглеждат така.И също така бих искала да попитам на коя фирма са оцветителите,които използвате за захарното тесто,много са хубави и наситени цветовете!Нещо,което аз постигам трудно,а ми се струва,че ако се сложи много боя и фондана започва да се напуква :(
    Благодаря предварително!Бъдете все така вдъхновяваща!

    Мария

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Мария! Благодаря ви за признанието! За всеки творец оценката на другите е много важна.
      За конденза причините са основно две - хладилникът и самият фондан. Обикновено по-нискокачествените фондани се овлажняват много. Нямам представа вие с какъв работите, но най-вероятно оттам идва проблемът. Някои хладилници поддържат голяма влага и това също води до конденз. В такъв случай спасение няма.
      Оцветители ползвам на най-различни фирми. Харсевам най-много геловите, защото с тях цветовете стават наситени от малко количество и не размекват тестото. Но и тук тънкостта е в качеството на фондана. Хубавите захарни теста се оцветяват лесно и цветовете са наситени. Тези, които приличат повече на дъвка, се оцветяват много трудно и при тях наситени и тъмни цветове изобщо не могат да се постигнат. Така че при вас най-вероятно се касае за фондан с лошо качество, след като имате тези два проблема. Съветвам ви да го смените с друг.

      Изтриване
    2. Благодаря за отговора.Ще се възползвам от съвета Ви и ще пробвам с друг фондан.

      Мария

      Изтриване